ایا جای جوش با لیزر برطرف میشود؟

جزئیات سوالات

پربازدیدترین ها

چگونه جوش هورمونی را درمان کنیم؟

Hormonal acne treatment

آیا میتواند با بوتاکس ابرو را لیفت کرد؟

Can eyebrows be lifted with botox?

احتمال دفرمیتی صورت بعد از بوتاکس چقدر است؟

What is the probability of facial deformity after botox?

ایا جای جوش با لیزر برطرف میشود؟

پنجشنبه 14 دی 1402 Can the boil be removed with a laser?
ایا جای جوش با لیزر برطرف میشود؟

انواع روش درمان جای جوش با لیزر

برای از بین بردن جای جوش  انواع دستگاه‌های لیزر با کاربرد مختلف وجود دارند. پزشک با توجه به نوع اسکار آکنه و شدت جای جوش نوع لیزر را مشخص می‌کند. درمان‌های رایج شامل موارد زیر می‌شوند.

۱. درمان جای جوش با لیزر co۲ – درمان جای جوش با لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال co۲ از بهترین لیزرها برای درمان جای جوش و آکنه است. این نوع لیزر تهاجمی‌ترین نوع لیزر بوده و نتایج آن رضایت بالایی به همراه دارد. لیزر فرکشنال پوست را درمان کرده و رشد سلول‌های جدید را تحریک می‌کند.

لیزر فرکشنال co۲ سوراخ‌های میکروسکوپی و بسیار ریز در لایه‌های عمیق پوست ایجاد می‌کند. این فرآیند باعث تولید کلاژن می‌شود. حدود یک هفته بعد از درمان می‌توانید نتایج را مشاهده کنید.

۲. درمان جای جوش با لیزر اربیوم (لیزر Fraxel)

بعد از لیزر فرکشنال لیزر اربیوم شناخته شده‌ترین نوع لیزر برای درمان جای آکنه است. لیزر Fraxel در واقع لیزر فرکشنال غیر سایشی محسوب می‌شود. در هر جلسه باید بخش کوچکی از پوست درمان شود. این لیزر به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کرده تا کلاژن‌سازی را تحریک کند.

این لیزر علاوه بر برطرف کردن لک‌های ناشی از جوش می‌توان اسکارهای آکنه را تا حد زیادی بهبود دهد. لیزر اربیوم لایه‌های پوست را سوراخ نمی‌کند و به همین دلیل نسبت به لیزر فرکشنال co۲ تاثیر کمتری دارد.

۳. درمان جای جوش با لیزر KTP

از لیزر KTP برای درمان قرمزی صورت و روزاسه استفاده می‌شود. کلمه KTP مخفف پتاسیم تیتانیل فسفات است. بعد از یک تا سه جلسه درمان قرمزی و تغییر رنگ پوست ناشی از جای جوش از بین می‌رود. این لیزر نواحی دارای هموگلوبین (قرمزی) روی پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لیزر KTP روی رگ‌های خونی زیر پوست تاثیر می‌گذارد و با فروپاشی رگ‌های خونی قرمزی جای جوش از بین می‌رود.

۴. درمان جای جوش با لیزر پالسی IPL

لیزر پالسی IPL یکی از انواع رایج درمان جای جوش با لیزر است. این نوع لیزر می‌تواند هایپرپیگمانتاسیون حاصل از جوش و آکنه را برطرف کند. به همین دلیل برای از بین بردن لک‌های قهوه‌ای و قرمز گزینه خوبی است. اما این لیزر کلاژن سازی را تحریک نمی‌کند و برای درمان فرورفتگی‌های پوست مناسب نیست.

بهترین لیزر جای جوش کدام است؟

هر کدام از لیزرهای معرفی شده برای درمان جای جوش کاربرد متفاوتی دارند. نمی‌توان گفت کدام لیزر از دیگری بهتر است. در جدول زیر می‌توانید کارایی این لیزرها را مشاهده کنید.

کاربرد لیزر برای درمان جای جوش و آکنه

لیزر درمانی یکی از روش‌های خوب برای درمان جای جوش و آکنه است. جای جوش هیچ عوارضی ایجاد نمی‌کند و می‌توانید آن را درمان نکنید. اما بدون شک به دلیل تاثیر زیاد آن روی زیبایی باعث کاهش عزت نفس و نارضایتی از پوست صورت می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد برای درمان آن اقدام می‌کنند.

درمان فرورفتگی جای جوش با لیزر

یکی از مشکلات جدی بعد از ایجاد آکنه، فرورفتگی پوست است. در این شرایط مشکل پوست عمیق بوده و نیاز به درمان‌های تهاجمی‌تر است. لیزر تا حدی می‌تواند این مشکل را برطرف کند. زمانی که لیزر به سطح پوست برخورد می‌کند، لایه‌هایی که آسیب دیده‌اند، از بین می‌روند. با رشد سلول‌های جدید، نشانه‌های اسکار کمتر دیده می‌شود. با این فرآیند هم بافت اسکار و هم رنگ پوست بهبود پیدا می‌کند.

درمان لک جوش با لیزر

درمان لک جوش با لیزر راحت‌تر از درمان فرورفتگی‌ها است. این نوع جای جوش سطحی بوده و در تعداد جلسات کمتری برطرف می‌شود. لیزر می‌تواند به رگ‌های خونی در عمق پوست برسد و رنگ اسکار را تغییر دهد. در نتیجه تضاد میان رنگ اسکار و قسمت‌ها دیگر پوست به حداقل می‌رسد.

درمان جای جوش با لیزر برای چه کسانی مناسب است؟

این روش درمان برای افراد مختلف با جای جوش‌های متفاوت مناسب است. اگر جوش‌هایی داشته‌اید که درمان دشواری داشته‌اند، احتمالا اسکار آکنه گسترده‌تر است. شما می‌توانید برای درمان جوش با لیزر اقدام کنید و تا حد زیادی اسکارها از بین می‌‌روند.

درمان جای جوش با لیزر برای چه کسانی مناسب نیست؟

لیزر جای جوش برای برخی افراد روش مناسبی نیست. اگر آکنه فعال دارید، پوست شما تیره است یا به دلیل افزایش سن چروک‌های روی پوست خیلی زیاد است، نمی‌توانید از این روش برای درمان جای جوش استفاده کنید.

مزایای درمان جای جوش با لیزر

از مزایای درمان جای آکنه با لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حدود یک هفته بعد از درمان می‌توانید تغییرات را مشاهده کنید. اما با روش‌های خانگی و محصولات پوستی نمی‌توان تغییر را سریع مشاهده کرد.
  • برای زخم‌های بزرگ گزینه خوبی است.
  • به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کرده و جای جوش عمقی را بهبود می‌دهد.
  • زمان بهبودی کوتاهی دارد و نیازی به استراحت نیست.
  • نحوه لیزر برای درمان جای جوش

    هر جلسه لیزر برای درمان جای جوش کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. زمان دقیق آن به سطح تحت درمان بستگی دارد. دقت داشته باشید که بلافاصله بعد از لیزر اسکار نمی‌توانید نتایج را مشاهده کنید. بهترین زمان برای مشاهده نتیجه ۷ تا ۱۰ روز بعد از لیزر درمانی است.

    تعداد جلسات لیزر جای جوش چقدر است؟

    تعداد جلسات درمان جای جوش با لیزر به شدت و نوع اسکار آکنه بستگی دارد. معمولا بعد از اولین جلسه لیزر می‌توانید تغییرات را مشاهده کنید. گاهی ممکن است متخصص پوست برای نتایج بهتر تعداد جلسات لیزر درمانی را افزایش دهد. گاهی هم از ترکیب انواع لیزر برای بهبودی بیشتر استفاده می‌شود.

    اگر پزشک از لیزر فرکشنال co۲ استفاده کند، ممکن است یک جلسه درمان نیاز باشد. در صورتی که در درمان با لیزر اربیوم احتمالا بیشتر از ۴ جلسه درمان نیاز است.

    بهترین زمان لیزر برای جای جوش

    برای انجام این روش زیبایی حتما باید جوش‌های فعال شما درمان شوند. در غیر این صورت لیزر درمانی تاثیری نداشته و دوباره جای جوش بازمی‌گردد. بعد از اینکه جوش‌ها را کامل درمان کردید و علت درونی آن درمان شد، می‌توانید برای لیزر جای جوش اقدام کنید.

    نتیجه لیزر جای جوش و آکنه

    قبل از درمان جای جوش با لیزر حتما در مورد نتیجه مطلوب و مورد انتظار با پزشک خود صحبت کنید. انتظارات شما باید واقع‌بینانه باشد. با لیزر درمانی نمی‌توان تمامی جای جوش ها را از بین برد و صورت کاملا صاف نمی‌شود. اما تا حد زیادی لک و فرورفتگی‌ها از بین می‌رود. برای رسیدن به نتیجه بهتر حتما به نکات مراقبتی توجه داشته باشید

  • مراقبت های بعد از لیزر برای جای جوش

    نکات مراقبتی بعد از لیزر جای جوش بسیار مهم است. در هفته‌ها و ماه‌های بعد از لیزر باید به مراقبت‌ها توجه خاصی داشته باشید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید. مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد از لیزر جای جوش عبارتند از:

  • حتما خارج از خانه از انواع کرم ضد آفتاب استفاده کنید. زیرا پوست نسبت به آسیب‌های خورشید حساسیت بیشتری پیدا کرده است.
  • به مدت ۶ تا ۸ هفته از برنزه کردن و قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید دوری کنید.
  • پزشک برای شما تونر یا مرطوب‌کننده مخصوص تجویز می‌کند. حتما آن را منظم مصرف کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت، پوست را تمیز نگه دارید.
  • حدود یک هفته یا بیشتر نباید از لوازم آرایشی استفاده کنید. در غیر این صورت احتمال بروز عوارض بیشتر می‌شود.
  •  


نظرات (0)




با ما در ارتباط باشید...